maandag, oktober 23, 2006

De logica van Israel
Het gas is op. Donderdagochtend stond ik zoals gewoonlijk om 6 uur op en wilde water opzetten voor mijn noodzakelijke kop koffie. (Zeker nu ik de 'gabbai' van de Yeshiva ben moet ik wakker zijn om tijdens de ochtenddienst de taken te verdelen en mensen op te roepen voor de Tora.) Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg het gas niet aan. De gasfles was leeg. Mensen die in Israel zijn geweest kennen het beeld van een rij gasflessen naast of achter het huis. Meestal zijn er per appartement 2 gasflessen, zodat je, wanneer de ene fles leeg is, de andere kan aansluiten. In ons geval waren beide flessen leeg.
Eerst moesten we erachter komen welk gasbedrijf wij hebben en vervolgens wat ons klantnummer is, want met alleen een adres of naam kunnen ze hier niets. Na wat rondbellen had mijn huisgenoot Aleš , wiens Hebreeuws beter is dan dat van mij, de juiste persoon te pakken, maar nee, zo maar een gasfles leveren zit er niet in. Eerst komt er iemand kijken, en dat kan op zijn vroegst pas op dinsdag, en daarna worden de flessen geleverd. Als we er 1 bestellen duurt dat 10 dagen, maar als we er 2 willen komen ze die al 2 dagen later aansluiten. Morgen komt er iemand "de situatie onderzoeken" en we hebben al besloten dat we 2 flessen zullen bestellen. Tot die tijd redden we ons met de waterkoker die mijn onderbuurvrouw Anna behulpzaam afstond, maar we willen weer kunnen koken na een week op salades, koud eten en falafel te hebben geleefd....

Dit is het niet het enige voorbeeld van (cultuur-)verschil dat je tegenkomt als je langere tijd in een ander land leeft. Afgelopen tijd trokken ik verschillende andere dingen mijn aandacht:
- Onze straat werd geasfalteerd en het is erg mooi geworden, behalve dat er op één plek een auto stond. Daar is keurig netjes omheen gewerkt met als gevolg dat daar nu al een paar weken een plek is die niet geasfalteerd is en ik vraag me af of dat ooit nog gebeurd ....
- In een eerder stuk schreef ik over de straat-katten die in en op de vuilnisbakken zitten. Onlangs vertelde een Israeli mij, toen ik hem vertelde dat wij ze in Nederland vangen, castreren/steriliseren en weer loslaten, dat dat hier door het opper-rabbinaat is verboden, want het eerste gebod in Tora is: "peru urevu / wees vruchtbaar en vermenigvuldig" (Bereshit/Genesis 1:22) ....
- Een paar keer per week duik ik het zwembad in als tegenwicht voor het zittende, studerende bestaan dat ik leid. Er zijn 2 soorten jaarkaarten: met of zonder toegang op sjabbat/zaterdag. Uiteraard is de laatste goedkoper. Het is in de orthodoxe halacha (wetgeving) verboden te zwemmen op sjabbat, dat heeft te maken met het verbod te wringen, je mag niet iets uitwringen (behalve een ciroen als je die als dressing voor salade gebruikt). De Masorti/Conservative movement omzeilt die uitspraak door te stellen dat je wel mag zwemmen als je vervolgens maar eerst je zwemkleding laat opdrogen voordat je je omkleedt, om zo te voorkomen dat je per ongeluk toch zou wringen ...
- Overigens is ook je autoverzekering goedkopen als je op sjabbat niet rijdt ....
- En de lockers in het zwembad worden per jaar verhuurd, dus als je de gelukkige bent heb je een kastje voor een jaar, maar vaak zijn die al lang bezet en moet je op een wachtlijst, dus hangt iedereen zijn kleren maar gewoon in het kleedhok ....

Maar, als ik de citroenen en grapefruits in de bomen zie, de rijpe passievruchten hangend aan de struik en de wilde jasmijn ruik, dan ben ik gelukkig. Mij hoor je niet klagen.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Clary-

I don't read dutch- but the internet gave me enough of a translation to see some of your musings. The blog reflects your thoughtful and dignified manner. I will return to read more as time allows.

The translation tools, however, are far from perfect, so the translation does become a bit comical- ask me to show you at school, where you can also tell me what "kroontjes" are.

10:36 p.m.  

Een reactie posten

<< Home